Samo zdrowie…..jak przygotować zakwas z buraków

Pokaż wszystkie wpisy

Samo zdrowie…..jak przygotować zakwas z buraków

 


Kiszonki są w naszej diecie nieodzowne, jeśli dbamy o figurę oraz pragniemy zachować młodość i witalność na długie lata. Zawarte w nich substancje regulują florę bakteryjną w jelitach, wspomagają trawienie i wchłanianie produktów przemiany materii, a także zmniejszają poziom szkodliwego cholesterolu. Kiszonki regulują metabolizm i ułatwiają trawienie białek, tłuszczów i węglowodanów. Wygładzają skórę, wzmacniają włosy i paznokcie. A co najważniejsze zwiększają przyswajalność żelaza, dodając nam siły, energii i witalności

Zrobić w domu zakwas buraczany jest łatwo. Nie wymaga  naszego wielkiego zaangażowania czasowego.
On się po prostu robi sam! Od czego zacząć?


Od kupienia buraków (5-6 ładnych sztuk)

Skórkę na burakach możemy zostawić lub obrać. Jeśli chcemy skórkę zostawić to dobrze ją wyszorujmy szczotką do warzyw.

Końcówki z obu stron ucinamy i kroimy buraki na niezbyt duże kawałki.

Jak zrobić zakwas z buraków?

Do kiszenia buraków używamy wyłącznie naczyń, które nie będą reagowały z kwasem: tradycyjnej kamionki, dużego szklanego słoja lub naczynia z ceramiki. Naczynie należy sparzyć wrzątkiem i już można kisić.

Kawałki buraków wkładamy do naczynia, dodajemy kilka ząbków czosnku obranego i przekrojonego wzdłuż na pół, jeśli lubimy kminek szczyptę kminku, 2-3 listki laurowe, kilka ziaren ziela angielskiego, jak mamy pod ręką to kawałek korzenia chrzanu.

Następnie robimy zalewę: na litr wody dajemy płaską łyżkę soli kamiennej do przetworów . Wodę można użyć ostudzoną przegotowaną, ale zwykła kranówka też się sprawdza. Dobrze mieszamy zalewę aby rozpuścić sól i zalewamy całość tak aby woda przykryła całą zawartość.

Naczynie przykrywamy gazą lub ściereczką, przytrzymujemy gumką recepturką, stawiamy w ciepłym, nieprzewiewnym miejscu i uzbrajamy się w cierpliwość. To trochę potrwa, jakiś tydzień, czasem krócej


Raz dziennie dobrze jest zajrzeć do naszego zakwasu, przemieszać go sparzoną wrzątkiem drewnianą łyżką i zebrać zbierającą się na powierzchni piankę.

Jeśli na powierzchni pojawią się podejrzane białe plamki, po prostu zbieramy je łyżką i wyrzucamy.
Po tygodniu (lub nieco krócej) nasz zakwas jest gotowy, odcedzamy go przez sitko, przelewamy do szczelnie zamykanych butelek (np. po Frugo lub takich z klipsem), stawiamy do lodówki i gotowe!

Można go śmiało przechowywać w lodówce nawet do kilku tygodni, mamy w ten sposób zawsze pod ręką doskonały probiotyczny napój, który jest pełen witamin i minerałów

Buraki są genialnym antyoksydantem i mają świetne działanie w profilaktyce nowotworów. Dlatego trzeba pić sok z buraków oraz zakwas, który ma jeszcze więcej prozdrowotnych właściwości. Zakwas z buraków oczyszcza i wzmacnia krew (zwiększa liczbę czerwonych krwinek) i jest rewelacyjny w profilaktyce i leczeniu niedokrwistości. Polecany przy przeziębieniach, ogólnym osłabieniu oraz anemii.

Obowiązkowy dla dzieci i dorosłych osłabionych po leczeniu antybiotykami! Ponadto buraki obniżają poziom złego cholesterolu i zwiększają odporność.

Naukowcy twierdzą, że poprawiają również koncentrację i przeciwdziałają miażdżycy, świetnie odkwaszają organizm, spowalniają procesy gnilne w jelitach oraz pomagają w wydalaniu kwasu moczowego z organizmu (wspierają nerki, oczyszczają organizm).

Zakwas z buraków w naturalny sposób poprawia odporność. Przeciwdziała rozwojowi szkodliwych bakterii i wspomaga pracę wątroby oraz nerek.

 

0